|

حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

افزایش 1 میلیون 200 هزار تومانی حقوق بازنشستگان از این ماه | خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

در ادامه به جزییاتی از واریز همسان سازی حقوق بازنشستگان می پردازیم.

افزایش 1 میلیون 200 هزار تومانی حقوق بازنشستگان از این ماه | خبر مهم درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان
کد مطلب : 42275

خبرنگار:الهام کریمی

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر در مجلس گفت: قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری را داریم که در ماده ۱۲۵ تکلیف کرده است دولت لازم است حقوق کارکنانش را بر اساس نرخ تورم که از بانک مرکزی استعلام می‌کند، افزایش دهد و بر مبنای آن تصمیم‌گیری و اقدام کند و همچنین درباره بازنشستگان تامین اجتماعی باید بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی که گفته نرخ افزایش دستمزد برابر نرخ تورم باشد و همچنین ماده ۴۱ قانون کار که همین بحث را درباره کارگران دارد، عمل کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی درباره انتقادات دولت در پی مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: دیدگاه من این است که هنگامی که قانون دائمی داریم چرا این قانون را کنار بگذاریم و قانون موقت را دنبال کنیم.

نماینده شاهین شهر در اصفهان ادامه داد: قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری را داریم که در ماده ۱۲۵ تکلیف کرده است دولت لازم است حقوق کارکنانش را بر اساس نرخ تورم که از بانک مرکزی استعلام می‌کند، افزایش دهد و بر مبنای آن تصمیم‌گیری و اقدام کند و همچنین درباره بازنشستگان تامین اجتماعی باید بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی که گفته نرخ افزایش دستمزد برابر نرخ تورم باشد و همچنین ماده ۴۱ قانون کار که همین بحث را درباره کارگران دارد، عمل کرد.

وی تاکید کرد: دیدگاه ما این است که همان چیزی که مر قانون است، اجرا شود که همین امر بتواند انگیزه کارکنان دولت را هم در ارائه خدمات افزایش دهد.

حاجی دلیگانی در پاسخ به اینکه این نگرانی وجود دارد که دولت ۲ درصد به وجود آمده بعد از افزایش حقوق کارکنان از ۱۸ به ۲۰ درصد، را از منابعی مانند افزایش قیمت بنزین جبران کند، آیا مجلس چنین اجازه‌ای می‌دهد، گفت: قطعا خیر، البته با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده هم مخالف بودم و رأی مخالف دادم و معتقدم باید کاری انجام دهیم که فشاری بر مردم به وجود نیاید.

۱۷۰ هزار میلیارد تومان کمترین اعتباری‌ست که برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری در سال آینده نیاز است و نباید از آن ریالی کسر شود که با اطلاعیه امروز سازمان برنامه و بودجه آن هم به خطر افتاد.

 روز گذشته سازمان برنامه و بودجه اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه احکام الحاقی متعددی را که بار مالی آن‌ها تامین و  پیش بینی نشده است، علیرغم مخالفت نمایندگان دولت به تصویب رساندند. با توجه به پوشش خبری گسترده این مصوبات و ایجاد انتظارات احتمالی در برخی هموطنان عزیز، لازم به تاکید است که این مصوبات در مرحله تصویب نهایی در صحن مجلس و یا در مرحله تایید توسط شورای محترم نگهبان ممکن است با چالش مغایرت با اصل ۷۵ قانون اساسی مواجه شده و از تصویب نهایی باز بماند.»

آیا احتمال حذف اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی وجود دارد؛ یدالله فرجی فعال صنفی بازنشستگان با ابراز نگرانی در این مورد گفت: بدهی دولت به تامین اجتماعی بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ آیا دولت قصد دارد از همین اعتبار ۱۷۰ هزار میلیارد تومانی که بابت رد دیون در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده، بکاهد؟

به گفته وی، کاستن از این اعتبار و یا حذف آن از لایحه بودجه، موجب محرومیت گسترده بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی می‌شود.

فرجی اضافه کرد: ۱۷۰ هزار میلیارد تومان کمترین اعتباری‌ست که برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کارگری در سال آینده نیاز است و نباید از آن ریالی کسر شود.

توضیحات مهم درباره افزایش حقوق بازنشستگان

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا سلیمی (نماینده مردم محلات و عضو هیات رئیسه مجلس) در توئیتی نوشت:

باتوجه به مصوبه تلفیق، دولت موظف به پرداخت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود به سازمان تامین اجتماعی شد. این مصوبه دست این سازمان را برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باز کرد.

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز اولیه ترمیم حقوق کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست خبر داد.

براساس مصوبه کمسیون تلفیق:

۱-افزایش حقوق سال آینده ۲۰درصد قطعی قابل ذکر است پیشنهاد دولت متوسط ۱۸درصد بود.

۲-معافیت حقوق‌های زیر ۱۲میلیون از مالیات

۳-حداقل حقوق ۱۰میلیون است.

حمیدرضا حاجی بابایی، با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در زمینه میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده، گفت:کمیسیون در جلسه صبح امروز خود با افزایش حقوق ۲۰ درصدی شاغلین کشوری و لشکری موافقت کرد. این در حالی است که دولت در این بخش ۱۸ درصد را پیش بینی کرده بود.

نماینده مردم «همدان و فامنین» در مجلس با بیان اینکه کمیسیون براساس مصوبه خود حداقل سقف حقوق را ۱۰ و سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال آینده را ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفت، ادامه داد: از سویی دیگر وقتی ما معافیت مالیاتی حقوق را از ۸ میلیون به ۱۲ میلیون افزایش می دهیم این بدین معناست که حقوق های پایین مشمول یک افزایش چند درصدی هم خواهند شد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با اشاره به مصوبه کمیسیون تلفیق در زمینه تعیین و پلکانی کردن سقف مالیاتی حقوق ادامه داد:سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال آینده ۱۲ میلیون تومان در نظر گرفته شد بنابراین کمیسیون مصوب کرد؛ مازاد بر سقف ۱۲ میلیون تومان تا سقف ۱۶.۵میلیون تومان، ۱۰ درصد. از ۱۶.۵ میلیون تومان تا ۲۷ میلیون تومان، ۱۵ درصد. از ۲۷ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد و از ۴۰ میلیون تومان به بالا ۳۰ درصد مالیات دریافت شود.

حاجی بابایی متذکر شد؛ بنابراین ۲۰ درصد افزایش حقوق برای همه شاغلین با رعایت عدالت در اخذ مالیات پلکانی انجام پذیرفته است.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با اشاره به مصوبه کمیسیون در زمینه حداقل حقوق بازنشستگان تاکید کرد: کمیسیون حداقل حقوق بازنشستگان در سال آینده را ۹ میلیون تومان تعیین کرد و این یعنی ۹۰ درصد حقوقی که برای شاغلین با حقوق کم در نظر گرفته خواهد شد.

حاجی بابایی با اشاره به مصوبات کمیسیون در زمینه حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، گفت:کمیسیون مصوب کرد حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری در سال آینده باید با لحاظ ۹۰ درصد شاغلین متناظر بوده و ۴۰ درصد از بابت این مابه التفاوت حقوق در سال ۱۴۰۳ عملیاتی شود. به عنوان مثال کارمندی ۱۰ میلیون دریافتی داشته و با لحاظ ۲۰ درصد افزایش حقوق، حقوقش به ۱۲ میلیون تومان رسیده است، بنابراین وقتی فاصله حقوق شاغل با بازنشسته به عنوان مثال ۳ میلیون تومان باشد، ۴۰ درصد از این ۳ میلیون تومان را در سال ۱۴۰۳، ۳۰ درصد از آن در سال ۱۴۰۴ و ۳۰ درصد دیگر را در سال ۱۴۰۵ دریافت خواهد کرد. از این رو ۲۰ درصد افزایش حقوق بازنشستگان با درنظر گرفتن این شرایط، لحاظ می شود.

وی افزود: همچنین کمیسیون تلفیق مصوب کرد که مصوبه مذکور برای بازنشستگان تامین اجتماعی هم لحاظ شود، بر این اساس کمیسیون مصوب کرد که ۱۷۰ همت از بدهی های دولت به تامین اجتماعی توسط دولت پرداخت شود و از آن محل، منابع اجرای قانون تامین شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این نکته حائز اهمیت است که افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط دولت و کارفرمایان تعیین شده و مجلس در این زمینه تعیین تکلیف نمی کند؛ مجلس در این بخش تنها یک سیاست گذاری را برای بازنشستگان تامین اجتماعی داشته و برای این مصوبه، منبع تعیین کرده است. از این رو منابع پیش بینی شده هم می تواند مشکل دارو و هم منابع اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را برطرف کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کمیسیون تلفیق کف و سقف حقوق را تعیین کرد، ادامه داد:امیدواریم تصمیمات کمیسیون تلفیق در این بخش، موجب رضایت خاطر کارمندان لشکری و کشوری و بازنشستگان شود.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین