|

کمبود کامیون نداریم | نقاط ضعف ناوگان حمل و نقل کالا کجاست؟

معاون حمل و نقل سازمان راهداری با تأکید بر اینکه نه تنها کمبود کامیون نداریم بلکه مازاد هم داریم، گفت:مجموع شرایط را به گونه ای رقم زده اند که کامیون داران رغبتی به حمل کالا ندارند.

کمبود کامیون نداریم | نقاط ضعف ناوگان حمل و نقل کالا کجاست؟
کد مطلب : 13637

به گزارش تراز اقتصاد، مرتضی حنیفه‌زاده مشاور وزیر جهاد کشاورزی اخیراً درباره علت کمبود نهاده‌های دامی برای دامداران گفته است: در حال حاضر نهاده به میزان کافی برای مصرف دامداران تأمین شده است، ولی سو مدیریت و مدیریت سلیقه‌ای باعث شده نهاده‌های دامی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به گمرکات رسیده وارد کشور نشود و به دست دامداران نرسد.

به گفته مشاور وزیر جهاد کشاورزی، در حال حاضر مشکل اصلی نهاده‌ها که باعث کمبود آن در دامداری‌ها شده، مسأله انتقال از گمرکات کشور به استان‌های مختلف است؛ لذا با توافقات صورت گرفته میان وزارت جهاد کشاورزی، گمرک و مسئولان حمل و نقل ریلی مقرر شد این نهاده‌های دامی مانده در گمرکات کشور در اسرع وقت ترخیص و از طریق حمل و نقل ریلی به تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مربوطه و در نهایت به دست دامداران برسند.

اگرچه این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی، مستقیماً از کمبود ناوگان جاده‌ای سخنی نگفته، اما با توجه به اظهارات گذشته مقامات وزارت جهاد در خصوص کمبود ناوگان جاده‌ای، تلاش برای حمل نهاده‌ها با ناوگان ریلی، به دلیل ناتوانی در رفع مشکل انتقال ناوگان جاده‌ای به بنادر جنوبی خصوصاً بندر امام خمینی (ره) برای انتقال کالاهای اساسی به داخل کشور است.

در همین ارتباط، رئیس هیئت مدیره کانون سراسری مرغ تخمگذار نیز با بیان اینکه مشکلات حمل و نقل نهاده‌های دامی از بنادر جنوبی به مقصد استان‌ها جدی است، گفته است: علیرغم اینکه حواله‌های تحویل کنجاله سویا و ذرت طبق برنامه و سهمیه بندی از بازارگاه صادر و وجه آن با تمام مشکلات نقدینگی حتی دو هفته قبل از صدور حواله در سامانه مذکور واریز می‌شود اما مشکلات حمل و نقل از بنادر جنوبی به مقصد استان‌ها بسیار جدی است. مرغداران به ناچار، درخواست غیر قانونی رانندگان کامیون‌ها که تا ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو حمل نهاده مطالبه می‌کنند را می‌پذیرند ولی کمبود کامیون و تریلر و یا عدم تمایل رانندگان به فعالیت در این حوزه به یک معضل تبدیل شده است

معاون سازمان راهداری: کمبود کامیون نداریم؛ شرایط را برای رانندگان سخت کرده‌اند

در پیگیری این موضوع، بابک طالبی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره اظهار نظر وزارت جهاد کشاورزی در خصوص کمبود ناوگان جاده‌ای برای حمل کالاهای اساسی اظهار کرد: ما موارد و مستندات را ارائه داده‌ایم؛ شکی نیست که ناوگان جاده‌ای ما در کشور بیش از میزان نیاز است و کامیون داران به دنبال جذب بار هستند؛ بنابراین کم لطفی است که بگوییم کامیون وجود ندارد.

وی ادامه داد: وقتی رانندگان حمل و نقل جاده‌ای ما در گرمای بالای ۵۰ درجه به بندر امام خمینی (ره) می‌روند و ۱۰ تا ۱۴ ساعت در کامیونی که کولر ندارد، معطل می‌شوند حال آنکه کارمندان همان بندر حاضر نیستند ۵ دقیقه در آن گرما زیر آفتاب بمانند، با چه منطقی باید آنها را اجبار کنیم که برای جذب بار به بندر امام (ره) بروند؟

طالبی گفت: البته ما مشوق‌هایی برای رانندگان در نظر گرفته‌ایم؛ برخی از رانندگان هم چون شغلشان صرفاً رانندگی است، هر شرایطی را تحمل می‌کنند و به بندر امام (ره) می‌روند اما اینکه بگویند کامیون‌ها نمی آیند، کم لطفی است؛ دستگاه‌های مسئول در آن منطقه، خودشان با شرایطی که در آنجا تعریف کرده‌اند، نمی‌گذارند کامیون‌ها به بندر امام (ره) بروند.

روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می‌رود

معاون حمل و نقل سازمان راهداری یادآور شد: همین الان روزی ۲ هزار دستگاه کامیون به بندر امام (ره) می‌روند؛ هم برای شرکت پشتیبانی امور دام و هم برای کالاهای شرکت GTC (شرکت بازرگانی دولتی ایران) فعالیت حمل کالا داریم.

وی تأکید کرد: حتی تمهیداتی اندیشیده‌ایم که «اعلام بار» کالاهای اساسی این دو شرکت (بازرگانی دولتی و پشتیبانی امور دام) به خصوص نهاده‌های دامی را در اولویت قرار دهیم و انحصارا دو نوبت از اعلام بار در سالن‌های اعلام بار را به کالاهای اساسی دولتی اختصاص داده‌ایم و هیچ اعلام بار بخش خصوصی نداریم؛ البته می‌پذیریم که این تمهیدات، اجحاف در حق بخش خصوصی است.

شرکت‌های حمل و نقل خصوصی را مکلف به اعزام کامیون برای حمل کالاهای اساسی کرده‌ایم

طالبی بیان کرد: ما حتی به شرکت‌های حمل و نقل خصوصی تکلیف کرده‌ایم که تعدادی از ناوگان ملکی خود را به بندر امام (ره) اعزام کنند و آنها هم با سازمان راهداری همکاری می‌کنند؛ در حالی که می‌توانند بگویند ما نمی‌پذیریم ولی به دعوت سازمان راهداری، پاسخ مثبت داده‌اند؛ با چنین اقداماتی توانسته‌ایم بخشی از کار را جمع و روزی ۲ هزار دستگاه کامیون را به بنادر جنوبی ارسال کنیم.

وی با تأکید بر اینکه رانندگان به شدت از شرایط حاکم بر بندر و انبارها ناراضی اند، اظهار داشت: رانندگان بابت معطلی‌ها اذیت شده‌اند؛ البته بخشی از نارضایتی‌ها در خصوص کم بودن کرایه حمل را شرکت‌های دولتیِ صاحب کالا، جبران کرده‌اند ولی کماکان مشکل کمبود گیت خروج، کمبود انبارهایی که می‌توان از آنها بار دریافت کرد و بسیاری مشکلات دیگر باقی است که علی رغم تذکرات زیاد، اتفاق خاصی در خصوص رفع آنها رخ نداده است.

از حمل ریلی کالاهای اساسی استقبال می‌کنیم ولی صاحب کالا رغبتی نشان نمی‌دهد

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابه جایی کالاهای اساسی از بنادر به داخل کشور، یادآور شد: ما به عنوان متولی بخش جاده‌ای، از افزایش سهم ریل از حمل بار نسبت به جاده استقبال می‌کنیم اما سهم بخش ریلی از حمل بار، بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: به خاطر انعطافی که بخش جاده‌ای دارد طبیعتاً صاحبان کالا هم به سمت استفاده از حمل جاده‌ای رغبت بیشتری دارند تا حمل ریلی؛ برخی بارها واقعاً ریل پسندند و فقط باید با قطار حمل شوند؛ راه آهن هم تسهیلات خوبی در این خصوص در اختیار صاحبان کالا قرار داده است ولی صاحبت کالا به خاطر انعطافی که در حمل و نقل «درب به درب» در بخش جاده‌ای وجود دارد، حمل جاده‌ای را می‌پسندد؛ اما اگر در حمل و نقل ریلی، نیازی به ترانشیپ یا حمل و نقل ترکیبی در مقصد نباشد، حمل ریلی بهترین گزینه بوده و ایمن تر و ارزان‌تر است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین