تحقق واردات خودرو؟! | قیمتگذاری مونتاژی ها با ارز ۸۰ هزارتومانی!
واقعیت این است که خودروسازان در نیمه نخست امسال درجا زدهاند و تولید خودرو در این مدت فقط ۴۸۵ هزار و ۲۶۰ دستگاه بوده است که فاصله بسیاری تا آرزوهای وزیر صمت دارد.
به گزارش تراز اقتصاد،این روزها خبرهای پراکندهای از آینده صنعت خودرو شنیده میشود. برخی از لزوم واردات و برخی از ذینفعان از ممنوعیت آن سخن میگویند. وزیر صمت، بهبود وضعیت تولید و کیفیت خودرو را وعده میدهد و بدون اشاره به نحوه تحقق افزایش تولید از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت خبر میدهد، اما واقعیت آن است که خودروسازان در نیمه نخست امسال درجا زدهاند و تولید خودرو در این مدت فقط ۴۸۵ هزار و ۲۶۰ دستگاه بوده است که فاصله بسیاری تا آرزوهای وزیر صمت دارد.
متأسفانه صنعت خودرو در شرایط خوبی نیست. نمایندگان مجلس، اعضای شورای رقابت، مجمع تشخیص مصلحت، وزارت صمت، واردکنندگان و کارشناسان صنعت خودرو و اخیراً نیز رئیس سازمان بورس همگی دغدغه این صنعت را دارند و هرکدام نسخهای برای آن میپیچند. در این میان خودروسازان سکوت اختیار کرده و مدیران آن از بیم جابه جایی هیچ اظهارنظری نمیکنند و چشمانشان به دهان وزیر صمتی است که یک روز از واردات سخن میگوید و روز دیگر از نبود ارز و مخالفتش با واردات خودرو تا پایان سال خبر میدهد.
به هرحال آنچه از میزان تولید دو خودروساز کشور در نیمه نخست امسال حکایت دارد، این است که امسال تولید انواع خودرو در کشور رشد ۹/۳ درصدی را در مقایسه با تولید شش ماه اول سال گذشته تجربه کرد، به طوری که تولید خودرو در این مدت از ۴۶۷ هزار و ۸۷ دستگاه در نیمه اول سال گذشته، به ۴۸۵ هزار و ۲۶۰ دستگاه طی نیمه اول امسال رسید. همچنین در شش ماهه اول امسال ۴۴۶ هزار و ۲۷۶ دستگاه سواری در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۲ درصد رشد داشته است.
در نیمه اول امسال، تولید ون به ۱۹۷ دستگاه رسید که رشد ۳/۷۱ درصدی را در مقایسه با نیمه اول سال قبل داشته، اما تولید وانت ۳۳ هزار و ۸۷۳ دستگاه بود که نسبت به نیمه اول سال قبل ۳/۱۴ درصد افت داشته است. در مورد تولید مینیبوس و میدلباس طی نیمه اول امسال نیز باید به رشد ۹/۴ درصدی اشاره کنیم. در عین حال، تولید اتوبوس در این مدت ۱/۱۳ درصد کاهش یافت، ولی تولید کامیونت، کامیون و کشنده با افزایش ۹/۸۲ درصدی همراه بوده است.
برنامه تولید ۶ ماهه محقق نشد
بررسی مهمترین برنامههای وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامهریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است. همچنین در زمینه اتوبوس، مینیبوس و ون نیز برای تولید ۸ هزار و ۹۶۸ دستگاه از این خودروها برنامهریزی شده است.
به این ترتیب به طور متوسط در هر ماه باید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شود و طی نیمه اول امسال باید حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید میشد که این اتفاق نیفتاد و این موضوع انتقاد برخی برندگان قرعه کشی شرکتهای خودروساز را نسبت به تأخیر در تحویل خودروی خود به همراه داشته است.
طبق برنامه فاطمیامین، وزیر صمت نیز قرار است تولید خودرو در کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه برسد و یک میلیون دستگاه آن نیز صادر شود که تحقق این هدف با ادامه روند فعلی غیر ممکن به نظر میرسد.
رشد ۷/۰ درصدی تولید ایرانخودرو
طی نیمه اول امسال تولید انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایرانخودرو ۲۴۱ هزار و ۳۹۳ دستگاه بود که در مقایسه با نیمه اول سال قبل ۷/۰ درصد رشد داشته است. طی شش ماهه اول امسال ۲۳۹ هزار و ۱۳۸ دستگاه سواری توسط ایرانخودرو تولید شده که نسبت به نیمه اول سال قبل ۴/۱ درصد رشد داشته است. در شهریور امسال نیز ۵۳ هزار دستگاه انواع خودرو توسط ایرانخودرو تولید شده که نسبت به شهریور سال قبل ۶/۱۰ درصد رشد داشته است. تولید سواری ایران خودرو نیز در شهریور امسال ۵۲ هزار و ۴۶۱ دستگاه بود که نسبت به شهریور سال قبل ۲/۱۰ درصد رشد داشت. همچنین بررسی آمارهای تولید خودرو طی شش ماهه اول امسال نشان میدهد، تولید انواع خودرو توسط گروه سایپا با رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۱۱ هزار و ۳۱۵ دستگاه رسیده است. طی شهریور امسال ۳۴ هزار و ۲۹۸ دستگاه سواری توسط سایپا تولید شده که در مقایسه با شهریور ۹۹ رشد ۱/۲۰ درصدی را داشته است.
با توجه به وضعیت فعلی این صنعت و ذی نفعان قدرتمند آنکه مانع از پیشرفت و رشد صنعت هستند، به نظر میرسد وزیر صمت باید از وعدههای آرمانی دست کشیده و با رصد دخل و خرج خودروسازان و بدهیهای واقعی آن، صنعت خودرو را نجات دهد و تصمیمگیری برای خودرو به یک نهاد یا وزارتخانه واگذار شود.
لغو قیمتگذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات
بعد از اظهارات متعدد مسئولان درخصوص صنعت خودرو این بار نوبت به رئیس سازمان بورس رسیده است. محمدعلی دهقاندهنوی در نامهای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار بررسی مجدد موضوع قیمتگذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمتگذاری توسط این شورا شده است. وی در حمایت از خودروسازان تأکید کرده است: موضوع زیانهای وارده به شرکتهای ایران خودرو و سایپا ناشی از قیمتگذاری نامناسب توسط شورای رقابت در سنوات گذشته مورد بررسی و پاسخگویی نهاد مسئول قرار گیرد.
شیوا: مونتاژیها برای تعیین قیمت دلار را ۸۰ هزاز تومان حساب میکنند
در این میان شورای رقابت همچنان به دنبال استقلال است و تأکید دارد با تعیین قیمت هیچ خسارتی به خودروسازان وارد نشده است.
وی میگوید: بازار خودرو انحصاری است و ما تلاش کردیم نگذاریم انحصارگر قیمتهای خود را به بازار تحمیل کند. وقتی تورم بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد است، تولیدکننده باید حداقلها را به قیمت اضافه کند و وقتی ما ۸ درصد به قیمت خودرو افزودیم مردم هم علیه شورای رقابت موضع گرفتند، در حالی که تولیدکننده نیز نیاز به افزایش قیمت داشت.
شیوا افزود: در حال حاضر به دلیل ارزان بودن نیروی انسانی و انرژی و … قیمت های کارخانه های ما واقعی است و اگر خودرو وارد کشور شود، مطمئناً قیمتهای بازار میشکند، زیرا آن نرخها واقعی نیستند.
وی در یک نشست خبری باز هم علیه خودروسازان افشاگری کرده و میگوید: سرمایه گذاریها و هزینههای نامربوط زیادی در خودروسازیهای ما وجود دارد. شرکتهای زیرمجموعه خودروسازان ما همه زیانده هستند، در حالی که خودروساز فقط باید به فکر تولید خودرو باشد و به باقی حوزهها ورود نکند. ما زیانی به خودروساز وارد نکردهایم، اینکه خودروساز بخواهد شورای رقابت هزینههای سربارش را بپوشاند، قبول نمیکنیم.
خودروساز به فکر افزایش عرضه نیست
شیوا میافزاید:دولتیها با شورای رقابت مخالفتی ندارند میگویند با قرعهکشی مخالفیم. در حالی که در قرعهکشی هیچکس نمیتواند نفوذی کند. تنها راه گذر از این مسائل افزایش عرضه است و متأسفانه اصلاً به دنبال افزایش عرضه نیستند. به هر حال در این تعداد عرضه فعلی که تقاضا چند برابر آن است، چگونه باید خودروها را عرضه کرد؟ هر کس هر پیشنهاد دیگری دارد بگوید.
وی میگوید: از دو سال پیش گفتیم با توجه به اینکه خودروسازان ما افزایش عرضه نمی کنند، باید واردات انجام شود ما محدودیتهای ارزی داریم، اما همین خودروهای تولیدی ما و خودروهای مونتاژی ما هم ارزبری زیادی دارند. خودروهای مونتاژی کنترل شده نیستند و گاهی برای تعیین قیمت، دلار را ۸۰ هزار تومان حساب میکنند.
رئیس شورای رقابت افزود: واردات خودرو هیچ فشار ارزی به کشور وارد نمیکند. اگر خودروی سه ساله وارد کشور شود مردم توان خرید آنها را دارند. اگر تعرفه بالا نباشد برای خودروهای صفر هم مشتری پیدا میشود.
شیوا در مورد عرضه خودرو در بورس، تصریح کرد: ارائه خودرو در بورس در شورای رقابت رأی نیاورد، زیرا همان قیمتهای بازار در بورس معامله خواهد شد و به دست مردم نمیرسد و باز هم دلال بازی میشود و تضمینی برای کاهش قیمت در بورس نیست. تنها راه کاهش قیمت افزایش عرضه است.
قیمت کارخانهای ۳ محصول سایپا افزایش یافت
قیمت سه محصول سایپا در دعوتنامههای ارسالی برای خریداران خودروهای با موعد تحویل مهرماه افزایش یافت.
گروه خودروسازی سایپا قیمت سه محصول تولیدی خود را افزایش داد. این قیمتهای جدید در دعوتنامههای ارسالی برای مشتریان با موعد تحویل مهرماه اعمال شده است. بر این اساس، قیمت وانت پراید از ۱۰۵ میلیون تومان با رشد ۱۹ میلیون تومانی به ۱۲۴ میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت وانت نیسان تک سوز آپشنال که قبلاً ۲۱۲ میلیون تومان بود، حالا ۲۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. به این ترتیب قیمت این خودرو ۲۹ میلیون تومان افزایش یافته و سایپا قیمت جدید وانت نیسان دوگانه سوز آپشنال را نیز با رشد ۲۷ میلیون تومانی نسبت به قیمت قبلی، ۲۵۷ هزار تومان تعیین کرده است. قیمت قبلی این محصول سایپا ۲۳۰ میلیون تومان بود.