عرضه قطرهچکانی | خبری از کاهش قیمت خودرو نیست!
نیمه آذرماه خودروسازان مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کردند. بعد از صدور این مجوز، خودروسازان اعلام کردند که به منظور اصلاح قیمتها، روند تولید با سرعت بیشتری همراه و عرضه محصولات را به بازار افزایش خواهیم داد.
به گزارش تراز اقتصاد، این در حالی است که با گذشت سه هفته، هنوز تغییری در عرضه محصولات خودروسازان به بازار انجام نشده و همین امر عاملی شده تا شکاف قیمتی انواع خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا کند. فروشندگان خودرو معتقدند قرار بود با اخذ مجوز افزایش قیمتها عرضه محصول بازار افزایش و تا حدودی ما شاهد کاهش قیمتی در انواع محصولات باشیم اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است. رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران هم در این باره عنوان کرده که با وجود افزایش ۱۸ درصدی قیمت کارخانهای خودرو، خودروسازان هنوز عرضه به بازار را افزایش ندادهاند. از این رو، نیاز بازار بازهم از سوی دلالان تامین میشود. حال اگر خودروسازان نیاز بازار را به موقع تامین کنند نه تنها قیمتها کاهش مییابد بلکه واسطهگری در بازار خودرو نیز کم میشود.
خبری از کاهش قیمت نیست!
اواسط آذرماه امسال بود که خودروسازان بعد از کشمکش بسیار در نهایت توانستند مجوز افزایش ۱۸درصدی محصولات خود را دریافت کنند. بلافاصله بعد از انتشار این خبر خودروسازان اعلام کردند که با اصلاح قیمتها روند تولید با سرعت بیشتری همراه و عرضه محصولات را به بازار افزایش خواهیم داد. اما در حال حاضر با گذشت بیش از بیست روز هنوز تغییری در عرضه محصولات خودروسازان به بازار انجام نشده و همین امر عاملی شده تا شکاف قیمتی انواع خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا کند. درحال حاضر فروشندگان خودرو معتقدند، قرار بود با اخذ مجوز افزایش قیمتها عرضه محصول بازار افزایش و تا حدودی ما شاهد کاهش قیمتی در انواع محصولات باشیم اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است. بررسی قیمتها در بازار خودرو آن هم در نخستین روز از هفته جاری نشان میدهد قیمتها نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. برهمین اساس سمند ال ایکس با قیمت ۲۵۸ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با قیمت ۲۷۶ میلیون تومان، پژو پارس ۲۸۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۲۷۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۹۹ میلیون تومان، پژو۲۰۶ صندوقدار ۳۱۱ میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین رانا پلاس با قیمت ۲۷۱ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۸۸ میلیون تومان، تیبا ۱۷۹میلیون تومان، رانا ال ایکس ۲۴۸ میلیون تومان، دنا پلاس دندهای توربو ۴۷۵ میلیون تومان، ساینا ۱۸۲ میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
عرضه خودرو کماکان قطرهچکانی است
در همین حال رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در رابطه با آخرین وضعیت عرضه و قیمت خودرو در بازار، میگوید: طی چند هفته اخیر قیمت خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثبات قیمتها حفظ شده است.
سعید موتمنی با تاکید بر اینکه طی چند ماه اخیر تقاضا کاذب در بازار خودرو وجود نداشته است، به فارس گفته است: در حال حاضر خریداران خودرو مصرفکنندگان واقعی هستند بنابراین اگر شرکتهای خودروساز نیز عرضه خودرو به بازار را افزایش میدادند، قیمتها تا حدودی کاهش مییافت. موتمنی با بیان اینکه افزایش یا نوسان قیمت ارز نیز عاملی برای افزایش قیمت خودرو در بازار است، بیان داشت: نوسان نرخ ارز نیز در ماههای اخیر چندان قابل توجه نبوده است به همین دلیل قیمت خودرو تغییرات چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است.
وی درباره تاثیر کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار بر قیمت خودرو، گفت: مساله قیمت خودرو ناشی از قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار نیست و اینکه شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار تعیینکننده قیمت خودرو باشند تفاوت چندانی ندارد بلکه مساله اصلی تامین نیاز بازار است که متاسفانه این نیاز بهطور کامل تامین نمیشود. موتمنی با اشاره به اینکه عرضه خودرو از طریق ثبت نام و قرعه کشی نیاز خودروسازان را تامین نمیکند، افزود: این کار فقط سود هنگفتی برای دلالان در بازار خودرو دارد. وی افزود: در حالی که ما به عنوان نمایشگاهدار موفق به ثبت نام و خرید خودرو از طریق قرعهکشی شرکتهای خودروسازی نمیشویم اما عدهای دلال که معلوم هم نیست با چه روشی موفق به ثبتنام میشوند سودهای کلانی را به دست میآورند.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بیان داشت: دلالان خودرو را به قیمت کارخانه از طریق ثبت در سایت و قرعهکشی خودروسازان خریداری میکنند و سپس با قیمت بازار به فروش میرسانند و مصرفکنندگان واقعی که موفق به خرید خودرو از طریق ثبت نام در سایت نشدهاند مجبورند که خودرو مورد نیاز خود را از دلالان با قیمت بسیار بیشتر از کارخانه خریداری کنند. موتمنی با بیان اینکه فقط یک درصد از ثبتنامکنندگان در طرحهای قرعهکشی فروش خودرو از شرکتهای خودروساز مصرفکنندگان واقعی هستند، گفت: دلالان با ثبتنام در طرحهای فروش قرعهکشی خودروسازان با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد سود میکنند.
وی اظهار داشت: اگرچه قیمت خودرو اخیرا ۱۸ درصد افزایش یافته است اما باز هم سودهای کلانی نصیب دلالان بازار خودرو میشود. موتمنی با تاکید بر اینکه شرکتهای خودروساز باید نیاز بازار را تامین کنند، گفت: مقرر شده بود تا با افزایش قیمت خودرو، خودروسازان خودروهای ناقص کف پارکینگها را تکمیل و روانه بازار کنند اما این مهم اتفاق نیفتاده است و اگرچه ستاد تنظیم بازار افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو را مدتی پیش اعلام کرد اما هنوز خودروسازان عرضه به بازار را افزایش ندادهاند. آنطور که گفته شد، به نظر میرسد، در حال حاضر دلالان نیاز بازار خودرو را تامین میکنند و خودروهای صفر که توسط این افراد در قرعهکشیها خریداری میشود در فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به مصرفکنندگان فروخته میشود.
این درحالی است که اگر خودروسازان نیاز بازار را به موقع تامین کنند نه تنها قیمتها کاهش مییابد بلکه واسطهگری در بازار خودرو نیز کم میشود. بهطوریکه به گفته موتمنی، در حال حاضر نمایشگاهداران خودرو، خودروهای کارکرده را در نمایشگاههای خود عرضه میکنند زیرا خودروهای صفر در دست دلالان است و همانطور که اشاره شد از طریق فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به فروش میرسد. رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو بیان داشت: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو اکنون نمایشگاهداران فقط خودروهای کارکرده را عرضه میکنند زیرا قادر به واردات خودرو برای عرضه نیستند و با وجود دلالان بازار خودرو امکان خرید خودرو از شرکتهای خودروساز را نیز ندارند.
به گفته او، در سال ۹۷ اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه بین ۲ تا ۵ میلیون تومان بود اما با توجه به عرضه محدود اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار به نزدیک ۱۰۰ درصد نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه حدود ۱۵۰ میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار ۲۷۳ میلیون تومان است. همچنین بنابر اعلام او، قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار امروز ۳۲۳ میلیون تومان و قیمت ۲۰۷ دندهای سقف شیشهای ۳۷۳ میلیون تومان است. همچنین قیمت ۴۰۵ دوگانهسوز مدل ۹۹ امروز در بازار ۲۸۷ میلیون تومان است.