ارز گران یا ارزان شود، خودرو فقط گران میشود!
بعد از افزایش ۳۷ درصدی نرخ بیمه در سالجاری که موجب افزایش قیمت خودرو در کارخانه شد، اواسط هفته گذشته شورای رقابت قیمت انواع خودروهای شرکت ایران خودرو را ۲ /۸ درصد و شرکت سایپا را ۹ /۸ درصد افزایش داد. این گرانی قیمتها با حمایت وزارت صمت و مخالفت مجلس مواجه شده، به طوری که کمیسیون صنایع و معادن مجلس با ورود به موضوع افزایش قیمت خودرو اعلام کرده است مصوبه گرانی خودرو باید لغو شود.
به گزارش تراز اقتصاد، در طول چند ماه اخیر مسئولان دولتی به جای مدیریت بازار قیمت انواع کالاهای اساسی توصیههای عجیبی را اعلام کردند، به نحوی که برخی میگویند مردم در گرانی کالاها مقصر بوده و اگر در خرید مدیریت لازم را انجام دهند، قیمتها افزایش نخواهد یافت. برخی دیگر هم میگویند اگر کالایی گران است آن را نخرید تا ارزان شود.
بعد از اظهارات جنجالی رئیس شورای رقابت در فروردینماه در واکنش به شکایتهای مردم که در خصوص مطالبه مبالغ بالا از سوی خودروسازان برای محصولات پیشفروش شده به ویژه کوئیک، شاهین، پژو ۲۰۷ پاناروما گفته بود: اگر خودرویی نسبت به قیمت اعلام شده، نمیارزد مردم آن را خریداری نکنند مشخص بود که گرانی قیمتها در پیش است، به عبارت دیگر این نسخهای که رضا شیوا به عنوان مقام بالادستی و ناظر برقیمت خودروها برای متقاضیان خودرو پیچید، نشاندهنده چراغ سبز مجدد برای خیز دوباره افزایش قیمتها بود، به طوری که در کمتر سه هفته این شورا قیمتهای کارخانهای خودروها را بین ۸/ ۲ و ۸ /۹ درصد افزایش داد. این اتفاق که در اواسط هفته گذشته در ایام شبهای قدر و تعطیلات اتفاق افتاد، به شدت مورد تعریف و تمجید وزیر صمت قرار گرفت و با این استدلال که واقعیکردن قیمت کارخانهای خودروها بساط دلالی را جمعآوری خواهد کرد از رضا شیوا تقدیر و تشکر شد، اما همین اقدام اوضاع آرام خودرو را در بازار آزاد تحت تأثیر قرار داد و قیمتها مجدداً افزایش یافت.
رشد قیمتها به رغم رکود و کاهش قیمت دلار
چراغ سبز شورای رقابت برای گرانی قیمت خودروها در اردیبهشت ماه در حالی است که ماهها بازار خودرو دچار رکود شده و قیمتها در حاشیه بازار بین ۱۰ تا ۴۰ درصد ارزان شده است. همچنین از بهمن سال گذشته تاکنون نرخ دلار نیز کاهش یافته و به ثبات رسیده است. فعالان بازار میگویند، با افزایش مجدد قیمت کارخانهای خودروها در هفته گذشته به رغم نبود مشتری در بازار آزاد، قیمت مجدداً گران شده، زیرا دلالان نمیخواهند از قافله رشد قیمتها عقب بمانند. علاوه بر این افزایش ۳۷ درصدی نرخ بیمه در سال جاری موجب افزایش قیمت کارخانهای ایران خودرو و سایپا شد، به طوری که خودروسازان در اطلاعیهای افزایش قیمت خودروهایشان را رشد نرخ بیمه اعلام کردند، اما در کمتر از یک ماه با مجوز شورای رقابت بار دیگر قیمتها حدود ۸ تا ۹ درصد گران شدند.
در این میان مجلسیها که از سال گذشته به دنبال تدوین نقشه راه خودرو بودند و نتوانستند در سال گذشته آن را به سرانجام برسانند، نسبت به گرانی اخیر قیمتها واکنش نشان دادند. این اولین بار نیست که مجلس در مقابل افزایش قیمت خودروها موضعگیری میکند، اما اگر موضوع به سرانجام برسد و مصوبه گرانی شورا لغو شود، میتوان از تلاش اعضای کمیسیون صنایع تشکر کرد، در غیر این صورت ممکن است موضوع در همان چند جلسه نخست کمیسیون به بایگانی سپرده شود.
خودرو ارزان میشود؛ شورای رقابت گران میکند!
در این خصوص یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس میگوید: در هفتههای گذشته قیمت خودرو در بازار کاهشی شده بود، در واقع همه نشانهها (سیگنالها) مبنی بر این بود که قیمتها باید کاهشی شود، این در حالی است که نه تنها خودرو ارزان نشد، بلکه با تصمیم شورای رقابت، گران نیز شد.
علیرضا سلیمی با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو میافزاید: مبنا و منطق افزایش قیمت خودرو در شرایطی که نرخ ارز روزبهروز کاهش مییابد، مشخص نبوده و استدلال آقایان برای این تصمیم شفاف نیست.
وی میگوید: در حال حاضر این سؤال ایجاد شده است که چرا در گذشته که قیمت خودرو لحظهای افزایش مییافت، خودروسازان علت را تأثیرگذاری ارز بر قیمت تمام شده مطرح میکردند، اما در شرایط کنونی که با افت نرخ ارز، قیمت مواد اولیه مانند فولاد نیز کاهشی میشود، بهای چهارچرخها در کارخانه افزایش مییابد؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه با جدیت این موضوع را بررسی میکند، میگوید: خودروسازان باید تجربه سالهای گذشته را پیش روی خود قرار دهند، چراکه در آن روزها مردم تمایل چندانی برای خرید خودرو نداشتند و آنها ناچار شدند برای فروش محصولات خود مشوقهایی برای خریداران در نظر گیرند.
مصوبه شورا باید لغو شود
همچنین اخیراً عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود این کمیسیون به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت خبر داده و میگوید: شورای رقابت باید در تصمیمش تجدیدنظر کند.
مصطفی رضاحسینی قطبآبادی با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت خودرو در کارخانه میافزاید: متأسفانه در مسائل اقتصادی کشور نظم و نسق خاصی دیده نمیشود، زیرا در شرایط کنونی با توجه به اینکه مردم از نظر اقتصادی و به دلیل شیوع ویروس کرونا تحت فشار بوده و بسیاری از کسب و کارها به تعطیلی کشیده شده، افزایش قیمت خودرو در کارخانه محلی از اعراب نداشته و منطقی نیست.
وی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت را اقدامی غیرکارشناسی توصیف کرده و تأکید میکند: این گرانی نه تنها موجب شوک به بازار میشود، بلکه بر سایر کالاها نیز اثرگذار است. سیر نزولی نرخ ارز در ماههای گذشته، مذاکرات وین و کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار بیانگر ضرورت کاهش قیمت چهارچرخهاست، در حالی که شورای رقابت به جای کاهش بهای خودرو، قیمتها را افزایش داد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه به نظر میرسد برخی دوست ندارند در جامعه و بین مردم آسایش و رفاه برقرار شود، میگوید: شورای رقابت باید در تصمیمش تجدیدنظر و لغو کند، باید مشخص شود این شورا بر چه اساسی به خودروسازان اجازه افزایش قیمت داده است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس میافزاید: کمیسیون صنایع و معادن مجلس به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود میکند و خواستار ارائه توضیحات لازم از سوی رئیس و اعضای این شورا خواهد بود؛ هرچند این افراد برای تصمیمات خود بهانه تراشی میکنند، اما مجلس نسبت به این موضوع عکسالعمل نشان میدهد.