|

از بین بردن لکه‌های روی فرش با چند ترفند ساده

از بین بردن لکه‌های روی فرش با چند ترفند ساده
کد مطلب : 44713

برای پاک کردن بسیاری از لکه‌ها می‌توانید از موادی که در دسترس دارید و شیوه‌های خانگی بهره ببرید.

به گزارش تراز اقتصاد به نقل از قالیشویی اسلامشهر، اگر فرش شما آلوده شده و به دنبال راه‌حلی سریع برای تمیز کردن آن هستید، ابتدا پیشنهاد می‌کنیم راهنمای کلی زیر را در مورد لکه‌برداری و شست‌وشوی فرش مطالعه کنید. سپس به جدول در انتهای صفحه مراجعه کرده و با توجه به نوع آلودگی، اقدام به از بین بردن لکه نمایید.

از بین بردن لکه فرش با روش‌های ساده

برای پاک کردن بسیاری از لکه‌ها می‌توانید از موادی که در دسترس دارید و شیوه‌های خانگی استفاده کنید. اما باید محتاط باشید و این روش‌ها را تنها به‌عنوان یکی از راهکارها در نظر بگیرید. چرا که برخی از لکه‌ها به دلیل غلظت یا حجم بالای آلودگی ممکن است با پاک‌کننده‌های خانگی تمیز نشوند و نیاز به پاک‌کننده‌های شیمیایی یا کمک قالیشویی باشد.

همچنین، فرش‌های گران‌قیمت مانند فرش‌های دستباف نیاز به دقت و ملاحظه بیشتری دارند. زیرا اشتباه در رفع آلودگی می‌تواند به فرش و بافت آن آسیب برساند و از ارزش آن کاسته شود.

کدام لکه‌ها را می‌توان با پاک‌کننده‌های خانگی تمیز کرد؟

برای لکه‌های معمولی‌تر با میزان و غلظت کمتر و همین‌طور لکه‌های تازه می‌توان از روش‌های آسان و مواد طبیعی موجود و در دسترس استفاده کرد.

چرا پاک‌کننده‌های خانگی را توصیه می‌کنیم؟

پاک‌کننده‌های طبیعی که در خانه موجود است یا می‌توانیم آن‌ها را خودمان درست کنیم، اقتصادی‌تر هستند و نیاز به هزینه اضافی برای خرید ندارند. از طرفی، در دسترس هستند و به آسانی قابل استفاده می‌باشند. مزیت دیگر این پاک‌کننده‌ها، طبیعی بودن آن‌ها و عدم ایجاد حساسیت و آسیب به بافت فرش است.

نکات مهم هنگام لکه‌بری فرش در خانه

اهمیت رنگ فرش را در استفاده از روش‌های خانگی تمیز کردن لکه فراموش نکنید. به‌طور مثال، هنگام پاک کردن آلودگی از روی فرش‌های سفید و کرم (رنگ روشن) باید دقت کنید لکه بیشتر روی سطح فرش پخش نشود.

ماشینی یا دستباف بودن فرش شما اهمیت بسیاری در انتخاب شیوه لکه‌برداری دارد. فرش‌های ماشینی غالباً دوام بیشتری دارند و می‌توان لکه‌های کوچک و تازه را به شیوه خانگی پاک کرد. اما برای فرش‌های دستباف به دلیل ظرافت بالا و طبیعی بودن رنگ‌ها، باید حتماً از یک متخصص در این زمینه راهنمایی بگیرید. رنگ‌های طبیعی فرش دستباف موجب می‌شوند در صورت لکه‌برداری غیراصولی، رنگ‌ها پخش شوند یا فرش رنگ پس دهد.

چند نکته برای آسان‌تر شدن لکه‌بری فرش

1. سعی کنید لکه‌ها را زمانی که مرطوب و تازه هستند تمیز کنید. لکه‌های قدیمی دردسر بیشتری دارند و گاهاً پاک کردن آن‌ها مقدور نیست.

2. هنگام دستمال کشیدن روی لکه‌ها میزان فشار دست را کنترل کنید تا لکه بیشتر در فرش نفوذ نکند.

3. وقتی روی فرش لکه‌ای کوچک ایجاد شده، بهتر است تنها همان قسمت را لکه‌برداری کنید. نیازی نیست همه فرش را بشویید.

4. برای خشک کردن محل شسته شده، می‌توانید آن قسمت را تا بزنید و زیر آن چهارپایه‌ای کوچک قرار دهید. یا می‌توانید زیر آن قسمت کاغذ یا دستمال سفید بگذارید.

5. برای انتخاب نوع پاک‌کننده جهت لکه‌بری فرش باید به نوع لکه دقت کنید. به‌طور مثال، باید بدانید آلودگی بر پایه آب است یا چربی. در صورتی که بر پایه آب باشد، می‌توانید از تمیزکننده‌های خانگی استفاده کنید و معمولاً آسان‌تر هم تمیز می‌شوند. در صورتی که لکه بر پایه روغن باشد، ممکن است نیاز به تمیزکننده‌های قوی‌تر و یا حتی شوینده‌های شیمیایی باشد.

6. مخلوط سرکه سفید و جوش شیرین علاوه بر تمیز کنندگی، خاصیت بوگیری نیز دارد. در برخی موارد توصیه می‌شود همراه با مقداری مایع ظرفشویی و آب گرم استفاده شود. سرکه خالص یا همراه با آب داغ برای لکه‌های سمج پیشنهاد می‌شود.

7. آب لیمو و هیدروژن پراکساید محلولی قوی ایجاد می‌کند که برای لکه‌بری فرش کاربرد دارد.

8. پودر بوراکس از پاک‌کننده‌های اصلی خانگی برای از بین بردن لکه فرش به شمار می‌رود.

نکته بسیار مهم

برای جلوگیری از آسیب زدن به فرش، چه دستباف باشد و چه ماشینی، اگر مطمئن نیستید روش‌هایی که به کار می‌گیرید جواب خواهند داد، شستن فرش را به یک قالیشویی مطمئن بسپارید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین