|

نبشی و ناودانی مهر استیل: انتخاب مهندسان برای ساختمانی ایمن

در صنعت ساخت‌وساز مقاطع فولادی متنوعی به‌کار می‌رود که نبشی و ناودانی نیز به‌دلیل ایجاد استحکام لازم برای قسمت‌هایی همچون تیرها، ستون‌ها و اتصالات در هنگام تکمیل یک پروژه ساختمانی، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نبشی و ناودانی مهر استیل: انتخاب مهندسان برای ساختمانی ایمن
کد مطلب : 44960

این مقاطع به بالابردن ایمنی سازه کمک می‌کنند و به همین دلیل باید تولیدکننده‌ای را انتخاب کنید که محصولی باکیفیت را در اختیار شما قرار دهد. پس ما می‌خواهیم در کنار بررسی ویژگی‌های این محصولات، مرجعی معتبر را هم برای خرید به شما معرفی کنیم.

اطلاعاتی که باید درباره نبشی بدانید

این مقطع یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد است که به­صورت منفرد یا مرکب در سازه­ها به‌کار می‌رود. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن باید ضخامت، وزن و نوع ترکیب شیمیایی مواد اولیه را نام برد.

شکل ظاهری این مقطع فولادی شبیه به حرف L است که با قراردادن 2 قطعه فلزی با زاویه 90درجه در کنار هم ساخته می‌شود که به‌طور کلی بال‌های نبشی را تشکیل می‌دهند.

بیشترین ورق‌هایی که به‌عنوان ماده اولیه برای ساخت این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد، ST37 و ST52 است که به روش نورد گرم تهیه می‌شوند. هرکدام از این ورق‌ها مقدار کربن خاصی در ترکیبات خود دارند که روی مشخصاتی مانند انعطاف‌پذیری و قابلیت جوش‌کاری مقطع فلزی تولیدشده تاثیر می‌گذارد.

انواع مختلف نبشی را بشناسید

به‌طور معمول شیوه ساخت این نوع مقطع به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معیارها برای طبقه‌بندی آن در نظر گرفته می‌شود که براین‌اساس باید به مدل‌های زیر اشاره کرد:

  • فابریک: اگر از ابتدای مراحل تولید، شمش‌های فولادی درون کوره قرار گیرد و با انجام فرایندهای مختلفی یک مقطع به‌شکل L ساخته شود، این محصول با نام فابریک شناخته می‌شود.
  • پرسی: در روش پرسی اولین اقدام مربوط به برش ورق‌های فولادی در اندازه‌های مناسب است که با قراردادن آن‌ها تحت فشار زیاد، شکل نهایی مقطع تعیین می‌شود.

طول بال نیز در هنگام تقسیم‌بندی انواع نبشی مورد توجه قرار می‌گیرد و به همین خاطر می‌توان در بازار نمونه‌هایی به‌صورت بال مساوی و نامساوی پیدا کرد که اندازه‌های متنوعی دارند.

در نقشه‌های ساختمانی برای نشان‌دادن ابعاد و طول بال‌ها از ساختاری به‌صورت LXLXT استفاده می‌شود که اگر مدل مورد نظر بال مساوی باشد بعداز حرف L تنها یک عدد نوشته می‌شود و در غیر این صورت ابعاد متفاوتی را می‌توانید مشاهده کنید.

درضمن جنس مواد اولیه مورد استفاده نیز به‌عنوان مشخصه‌ای بسیار مهم برای طبقه‌بندی این محصول شناخته می‌شود که می‌توان به مدل‌هایی همچون آلومینیومی، گالوانیزه، پی‌وی‌سی و استیل اشاره کرد.

نبشی چه کاربردهایی دارد؟

برای تعیین نوع کاربرد این محصول معمولا سایزبندی اهمیت زیادی پیدا می‌کند که براساس استانداردهای خاصی تعیین می‌شود و باید در هنگام خرید به چنین معیاری توجه کنید. برخی از مهم‌ترین کاربردهای مهمی که می‌توان برای انواع مختلف این مقطع فولادی بیان کرد، شامل موارد زیر هستند:

  • استفاده به‌عنوان تکیه‌گاه برای استحکام‌بخشی به سازه
  • ساخت اسکلت‌های فلزی
  • به‌منظور تکمیل‌کردن بادبندها
  • بالابردن مقاومت فونداسیون ساختمان
  • جهت اتصال ستون‌ها در هنگام ساخت سدها و پل‌ها
  • در نمای ساختمان برای ثابت نگه‌داشتن سنگ و آجر
  • در بخش‌هایی از سازه مورد نظر برای جای‌گذاری آسانسور

آشنایی بیشتر با ناودانی

ناودانی از دیگر مقاطع مورد استفاده درزمینه ساخت‌وساز است که از بخش‌هایی مانند جان و بال تشکیل می‌شود. ساختار نهایی این محصول با توجه به نوع کاربرد شباهت زیادی به حرف U یا C دارد.

استانداردهای ساخت نقشی کلیدی در تعیین شکل ظاهری این مقطع دارند که در کشور ما معمولا از مواردی همچون UPE و UPN استفاده می‌شود که نحوه طراحی بال‌ها را تعیین می‌کند.

همانند نبشی، برای ساخت ناودانی نیز از روش‌های فابریک و پرسی استفاده می‌شود که در نهایت تولیدکنندگان آن‌ها را در اندازه‌های متنوعی برش می‌دهند و سپس به بازار عرضه می‌کنند. تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول عبارت‌اند از:

  • قابلیت مقاومت در برابر تنش‌های واردشده
  • امکان نصب سریع ناودانی در ساختمان
  • استحکام مناسب در مقابل ضربه
  • دوام طولانی‌مدت
  • کاهش وزن کلی ساختمان

تقسیم‌بندی انواع ناودانی

ویژگی مهمی که موجب دسته‌بندی انواع ناودانی در گروه‌های مختلفی می‌شود، شکل ظاهری است که به‌صورت ساده و مشبک در دسترس مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد تا متناسب با نوع نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

ناودانی‌های ساده معمولا در اندازه‌هایی 8، 10، 12، 14 و 16 ساخته می‌شود که ارتفاع آن‌ها نیز بین 30 تا 40 میلی‌متر متغیر است و بیشترین کاربرد را درزمینه پل‌سازی دارند. ازسوی‌دیگر اگر سوراخ‌هایی روی جان و بال تعبیه شود، محصول را با عنوان مشبک نام‌گذاری می‌کنند.

باید این را هم در نظر داشته باشید که وزن نیز معیاری تاثیرگذار در دسته‌بندی ناودانی است که با توجه به استانداردهای تولید و همچنین جدول اشتال مشخص می‌شود. این محصول براساس وزن در گروه‌های سبک و سنگین جای می‌گیرد.

موارد استفاده از ناودانی

ناودانی نیز همانند نبشی، در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد دارد و می‌توان از این مقطع فولادی مستحکم در قسمت‌های مختلفی به‌صورت زیر استفاده کرد:

  • تکمیل نمای ساختمان
  • ساخت چهارچوب
  • به‌کارگیری ناودانی برای بالابردن مقاومت تیر و ستون

خرید بهترین انواع نبشی و ناودانی از مهر استیل (فولاد مهر سهند)

برای مهندسانی که مسئولیت پروژه‌های ساختمانی را بر عهده می‌گیرند، ایمنی سازه یک اصل مهم به‌شمار می‌رود که برای دستیابی به این هدف باید از مقاطع فولادی مرغوبی استفاده کرد.

با این حساب دسترسی به یک تولیدکننده معتبر به شما این اطمینان را می‌دهد که مقاطع فولادی مورد نظر با استفاده از مواد اولیه باکیفیت ساخته شده‌اند و تمامی استانداردها نیز در مراحل تولید به‌طور کامل رعایت می‌شود.

پیشنهاد ما به تمامی متقاضیانی که دوست دارند ساختمانی مستحکم و مقاوم را با خرید باکیفیت‌ترین مقاطع فولادی بسازند، شرکت فولاد مهر سهند است که تخصص و تجربه بالایی در این زمینه دارد.

با مراجعه به وب‌سایت فولاد مهر سهند می‌توانید برای خرید محصولی مرغوب و دریافت راهنمایی‌هایی لازم درباره سایز مقطع، نحوه بارگیری و ارسال، مدت‌زمان مورد نیاز برای تحویل و قیمت محصول از کارشناسان مجموعه کمک بگیرید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین