|

نحوه اعتراض به پرداختی شرکت بیمه در خسارت تصادف

افرادی که در تصادفات متحمل خسارت شده‌اند، این حق را دارند که به مبلغ خسارتی که از شرکت بیمه دریافت کرده‌اند اعتراض کنند. برای رسیدگی به این نوع شکایات، شورای حل اختلاف به عنوان مرجع قانونی تعیین شده است.

نحوه اعتراض به پرداختی شرکت بیمه در خسارت تصادف
کد مطلب : 45066

افرادی که در تصادفات متحمل خسارت شده‌اند، این حق را دارند که به مبلغ خسارتی که از شرکت بیمه دریافت کرده‌اند اعتراض کنند. برای رسیدگی به این نوع شکایات، شورای حل اختلاف به عنوان مرجع قانونی تعیین شده است. با این وجود که شرکت‌های بیمه تلاش می‌کنند خسارت‌ها را با دقت و بر اساس معیارهای معتبر محاسبه کنند، اما در برخی موارد مبالغ پرداختی ممکن است کافی نباشد. در این صورت، بیمه‌گذار می‌تواند برای دریافت مبلغی عادلانه از بیمه ماشین خود برای جبران خسارات، اعتراض خود را ثبت کند. بیایید با نحوه اعتراض به مبلغ پرداختی آشنا شویم.

روش اعتراض به نظریه کارشناسی پلیس درباره تعیین مقصر حادثه

پس از وقوع تصادف، تماس با پلیس ۱۱۰ ضروری است تا با بررسی صحنه حادثه، فرد مقصر شناسایی شود. اگر فردی که به عنوان مقصر معرفی شده است، به این تصمیم اعتراض داشته باشد، باید موضوع را به افسر کارشناس پلیس اطلاع دهد. در این شرایط، افسر مربوطه وظیفه دارد تا کروکی حادثه را ضمیمه گزارش و تمامی شواهد موجود کند و به طور مستند به طرفین حادثه ارائه دهد.

در ادامه، طرفین باید با در اختیار داشتن این مدارک به شورای حل اختلاف مراجعه کنند. در این مرحله، سه کارشناس رسمی دادگستری مدارک و شواهد را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و نظر نهایی خود را اعلام می‌کنند. این نظر به عنوان مبنای پرداخت خسارت توسط شرکت‌های بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اعتراض زیان‌دیده به مبلغ خسارت پرداختی شرکت بیمه

پس از وقوع تصادف و هنگامی که پرونده توسط شرکت بیمه تشکیل شد، میزان خسارت وارده تعیین خواهد شد. برای این کار، ارزیاب خسارت، که از سوی شرکت بیمه تعیین شده است، موظف است طبق بررسی‌های خود، برآوردی از مبلغ خسارت وارده به خودرو ارائه دهد. اگر زیان‌دیده با مبلغ تعیین شده موافق باشد، می‌تواند آن را دریافت کرده و خودرو را به تعمیرگاه موردنظر خود منتقل کند. اما اگر زیان‌دیده نسبت به مبلغ تعیین شده اعتراض داشته باشد، شرکت بیمه وظیفه دارد خودرو را به تعمیرگاه مجاز یا تعمیرگاهی که زیان‌دیده انتخاب کرده است، منتقل کند تا خسارت بررسی و تعمیرات انجام شود. هزینه تعمیرات نیز توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.

در صورتی که توافقی بر سر مبلغ خسارت میان شرکت بیمه و زیان‌دیده حاصل نشود، ارزیاب خسارت دیگری تعیین می‌شود تا خودرو را مجدداً بررسی کرده و مبلغ خسارت را بازنگری کند. این مرحله یک فرصت دیگر در اختیار طرفین قرار می‌دهد تا دوباره مذاکره کرده و به توافق برسند. اگر همچنان اختلافی باقی بماند، پرونده به شورای حل اختلاف ارجاع داده می‌شود تا روند بررسی پرونده و صدور حکم نهایی آغاز شود.

 

اعتراض به نظریه کارشناسی در مورد افت قیمت خودرو

راننده زیان‌دیده تنها حق اعتراض به هزینه‌های تعمیر خودرو را ندارد، بلکه می‌تواند برای دریافت هزینه افت قیمت خودرو نیز شکایت خود را بر علیه راننده مقصر ثبت کند. برای تعیین میزان این خسارت و ارزیابی افت قیمت، زیان‌دیده باید به شورای حل اختلاف مراجعه نماید. البته در نظر داشته باشید که این شکایت باید قبل از تعمیر خودرو انجام شود، زیرا کارشناس رسمی قادر به ارزیابی دقیق افت قیمت نخواهد بود. پس از بررسی، شورای حل اختلاف یا دادگاه میزان خسارت را تعیین کرده و پرداخت آن بر عهده راننده مقصر خواهد بود. البته در این صورت نیز طرفین همچنان امکان اعلام اعتراض به حکم کارشناس را خواهند داشت و با این کار، پرونده دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نکته: در حال حاضر، اگر خودرو دارای بیمه بدنه با پوشش افت قیمت باشد، این خسارت توسط بیمه پرداخت می‌شود. همچنین طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، شرکت‌های بیمه همگی موظف هستند که در صورت ارائه پوشش بیمه شخص ثالث، خسارت افت قیمت خودروی زیان‌دیده را نیز جبران کنند.

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

  • گزارش پلیس راهور
  • کروکی تصادف
  • مدارک شناسایی مالک خودرو
  • مدارک مربوط به اثبات مالکیت خودرو

مهلت شکایت برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

برای شکایت و دریافت خسارت افت قیمت خودرو، محدودیت زمانی دقیقی تعیین نشده است. با این حال، اگر می‌خواهید خسارات و صدمات وارده به خودرو را اثبات کنید، باید این کار را در بازه معقولی پس از وقوع حادثه اقدام کنید؛ برای مثال، نمی‌توانید تا بعد از تعمیر خودرو صبر کنید، زیرا ارزیابی مجدد خسارات توسط کارشناس غیرممکن خواهد بود. به همین دلیل، توصیه می‌شود زیان‌دیده پس از حادثه، در اسرع وقت به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند. این اقدام علاوه بر تسریع در روند رسیدگی به پرونده، امکان بررسی دقیق‌تر آثار و آسیب‌های وارده به خودرو را فراهم می‌کند.

به طور کلی، مهلت شکایت برای افت قیمت خودرو به اثبات واقعی بودن خسارت‌ها و صدمات بستگی دارد و به یک بازه زمانی مشخص محدود نمی‌شود.

سخن پایانی – آیا اعتراض به خسارت بیمه مؤثر است؟

مبلغ خسارت در تصادفات رانندگی تحت تأثیر عوامل مختلفی محاسبه شده و معمولاً توسط افراد متخصص تعیین می‌شود. با این حال، ممکن است در هر یک مراحل یکی از طرفین حکم ابلاغ شده را عادلانه نداند و قصد شکایت داشته باشد. حق بیمه‌گذار یا فرد زیان‌دیده برای شکایت محفوظ است و در بیشتر موارد، شورای حل اختلاف مسئول رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با خسارت بیمه خواهد بود.

البته در نظر داشته باشید که اعتراض و شکایت از پرداختی بیمه، فرایندی پیچیده و زمان‌بر خواهد داشت. بنابراین، پیش از شروع این مراحل، لازم است تمامی جوانب را بررسی کرده و با آگاهی کامل نسبت به اعتراض برای دریافت خسارت یا افت قیمت خودرو اقدام کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین