حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان
محاسبه حقوق بازنشستگان تغییر کرد | مبلغ جدید حقوق بازنشستگان مشخص شد
نماینده مردم رشت در مجلس از هماهنگی و تصمیم مشترک مجلس و دولت برای همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان خبر داد.
در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 ، مقداری از حقوق بازنشستگی کشوری ، کمتر می باشد و این تفاوت ، در زمینه مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی نیز وجود دارد . به طور معمول ، حقوق بازنشستگان بیش از نیمی از افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ، به میزان 40 درصد ، نسبت به مقدار حقوق بازنشستگی افراد تحت پوشش بیمه خدمات کشوری ، کمتر است . مبلغ حقوق بازنشستگی ۱۴۰۲، همانند پاداش بازنشستگی ، برای افراد مختلف ، متفاوت است و این تفاوت ، به پایه حقوق فرد و سابقه کار کردن وی ، بستگی دارد .در خصوص حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و مستمری بگیران این سازمان باید گفت، از تاریخ 01/01/1402 کلیه مستمریهای بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی که تا پایان سال 1401 برقرار شده است، بهترتیب برای دریافتکنندگان حداقل مستمری (مبلغ 41,797,500 ریال) و کمتر از آن، بهمیزان %27 (بیست و هفت درصد) و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری بهمیزان 21% (بیست و یک درصد) بهعلاوه مبلغ ثابت 2,507,880 (دو میلیون و پانصد و هفت هزار و هشتصد و هشتاد) ریال مستمری آنان در پایان اسفندماه سال 1401 افزایش مییابد.
نماینده مردم رشت در مجلس از هماهنگی و تصمیم مشترک مجلس و دولت برای همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان خبر داد.
نماینده مردم رشت در مجلس از هماهنگی و تصمیم مشترک مجلس و دولت برای همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان خبر داد.
جبار کوچکینژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، گفت: موضوع همسانسازی حقوق بازنشستگان با شاغلین یکی از مسائل مهمی است که در سطح جامعه مطرح میشود.
وی افزود: برای این منظور کمیته ویژهای با عضویت نمایندگان و دولت تشکیل شد که این کمیته اولین جلسه خود برای این منظور را برگزار کرد.
نماینده مردم رشت در مجلس اظهار داشت: در جلسه امروز نمایندگان مجلش و دولت در کمیته و مرکز پژوهشهای مجلس نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مطروحه در این جلسه این بود که کسانی که در سالهای قبل بازنشسته شدهاند، حقوقشان اختلاف زیادی با حقوق شاغلان دارد، اما کسانی که به تازگی بازنشسته شدهاند اختلاف چندانی ندارد و این مسئله باید در همترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در نهایت در این جلسه بنا شد تا به منظور هم ترازی حقوق بازنشستگان با شاغلان در طول پنج سال اجرای برنامه هفتم توسعه حقوق بازنشستگان به صورت تدریجی افزایش یابد بهگونهای که در پایان سال پنجم حقوق بازنشستگان حدود 90 درصد حقوق شاغلان باشد.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: درباره تامین منابع مالی این موضوع بنا شد تا در جلسات بعدی کارگروه تصمیمگیری شود و نتیجه نهایی برای تصویب به صحن کمیسیون تلفیق و پس از آن به صحن مجلس ارائه شود
این در حالیست که شاهد حذف بند دیگری از لایحه بودجه در مورد «محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی» از برنامه هفتم بودیم تا بدین ترتیب با تصمیم کمیسیون اجتماعی مجلس، همان قانون فعلی یعنی میانگین دریافتی دو سال حقوق، ملاک دریافتی بازنشستگی باشد. دلیل نمایندگان برای این حذف نیز کاهش حقوق بازنشستگان در صورت تصویب این بند بود؛ مثلا اگر حقوق یک بازنشسته ۱۶ میلیون تومان باشد با ملاک دریافتی پنج سال آخر خدمت، حقوقش به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ تومان کاهش مییابد.
برخی مواد برنامه هفتم اگر اصلاح نشود به منابع و درآمد سازمان تامیناجتماعی لطمه میزند
در بررسی و تحلیل بیشتر لایحه با مرتضی لطفی، عضو هیاتمدیره سازمان تامیناجتماعی برای بررسی برخی مواد و بندهای مربوط به کارفرمایان و بیمهشدگان سازمان تامیناجتماعی و پیشنهادات دولت در این رابطه به گفتوگو نشستیم که در این خبر، موضوع «بازنشستگی» مورد بررسی قرار گرفته است.
لطفی در ابتدا ضمن اشاره به جمعیت بیش از ۴۶ میلیونی تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل میهند، برنامه هفتم توسعه را چهارمین برش از سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور و اولین برنامه در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دانست که برای تحقق عدالت و با رویکرد مسئله محوری بر موضوعات انسانی و مهم کشور تمرکز کرده است.
به اعتقاد وی این برنامه با اتکا به اسناد بالادستی از جمله سند تحول دولت مردمی، برنامههای اولویت دار مشخصی را بر اساس پیشرانهای توسعه محور انتخاب و مبنای حرکت توسعه مستمر و باثبات در جامعه تنظیم و تدوین کرده است.
عضو هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی هدفگذاری برنامه هفتم توسعه را علاوه بر رشد اقتصادی، رشد در حوزههای اشتغال، نقدینگی، صادرات نفتی و غیر نفتی، اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای و … عنوان کرد و در عین حال گفت: با امعان نظر از مباحث پیشگفت، مواد ۱۵-۱۶-۱۷-۲۰-۶۰-۶۷-۶۹-۷۰ و …. لایحه برنامه هفتم، بر منابع و مصارف سازمان اثرگذار است و بعضاً به موضوع رفاه و تامین اجتماعی از منظرهای یک جانبه گرایی توجه شده و در برخی موارد نیز مواد مرتبط با رفاه و تامین اجتماعی با سیاستهای کلان لایحه برنامه هفتم توسعه منجمله افزایش اشتغال و رونق اقتصادی که نکته محوری برنامه فوق الذکر است، همراستایی لازم را ندارد.
تغییر سن بازنشستگی نباید عطف بهماسبق شود
لطفی در ادامه این گفتوگو به تشریح اهم موضوعات قابل ذکر این برنامه مرتبط با حوزه رفاه و تامین اجتماعی پرداخت و گفت: برنامه مذکور در حوزه اجتماعی بدلیل عدم مشارکت شرکای اجتماعی در حوزه تدوین، در موارد متعددی در تعارض با خواستگاه ذی نفعان است و به طور جدی برخی مواردش به منابع سازمان بسیار لطمه میزند. از جمله ماده ۶۶ و ۵۰ و … ؛ مثلا آمدهاند، سن بازنشستگی را ۳ سال اضافه و مبنای پرداخت مستمری را بر اساس ۵ سال آخر در نظر گرفتهاند؛ هرچند خود سازمان به اصلاحات پارامتریک معتقد است اما این موارد عطف به ماسبق نباید شود چون معتقدم برخورداری از مستمری، ارتباط مستقیمی با میزان مشارکت افراد در بیمه پردازی دارد.
ریزش تعداد بیمهپردازان، اولین اثر افزایش سن بازنشستگی
وی با تاکید بر ورود جدی کمیسیون تلفیق و اجتماعی مجلس برای حذف این بندها گفت: اولین اتفاق تصویب این مواد، ریزش بیمهپردازان تامیناجتماعی بود چرا همه گارد گرفته بودند تا قبل از قانونی شدن لایحه و اجرای این ماده خودشان را «بازنشسته» کنند؛ این امر اولا مصارف سازمان را افزایش و دوما منابع سازمان را بدنبال بحث ریزش بیمهپردازی، تحت تاثیر قرار میداد.
عضو هیات مدیره سازمان تامیناجتماعی با استناد بر تبصره ۲ ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم که حداقل سن لازم برای بازنشستگی را یکباره با افزایشی ۳ ساله به ۵۳ سال تبدیل کرده است عنوان کرد: تجربه سایر صندوقهای بازنشستگی جهان نشان میدهد اگر چه اصلاحات پارامتریک مورد تائید است اما این اصلاحات بایستی به صورتی آرام و منطقی رخ دهد تا نارضایتی اجتماعی ایجاد نشود.
در ماده ۶۷ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است «میزان مستمری بازنشستگی تمامی صندوقها و سازمانهای بازنشستگی از سال اول برنامه عبارت است از یک سیام متوسط حقوق یا دستمزد ماهیانه مشمول کشور فرد در پنج سال آخر بیمه پرداری ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آن که از سی و پنج سیام متوسط مذکور بیشتر نباشد؛ همچنین معادل یک دوم جمع قدر مطلق درصد افزایش ضریب سالانه حقوق یا دستمزد طی سه سال آخر به حقوق یا مستمری محاسبه شده فوق اضافه میشود» لطفی در باره این ماده گفت: در این ماده اشارهای به سوابق منقطع و چگونگی برخورد با آن در سالهای آخر بیمهپردازی نشده است. در این ماده به شکل جدیدی از محاسبه میانگین پرداخت حق بیمه دوران اشتغال برای برقراری مستمری اشاره شده است که برای منصفانه بودن پرداخت مستمری میتوان از روش تنزیل ماهیانه پرداختی بر اساس ضریب افزایش حقوق سالیانه و اخذ میانگین ۵ سال آخر بیمه پردازی برای محاسبه برقراری مستمری استفاده کرد؛ این در حالیست که بر اساس این ماده، در صورتی که وقفه در پرداخت حق بیمه اتفاق افتاده باشد، امکان برقراری منصفانه مستمری از روش پیشنهادی امکان پذیر به نظر نمیرسد.
لطفی تاکید کرد که این بند نیز جزو بندهای حذف شده در زمان بررسی لایحه در کمیسیونهای تخصصی مجلس بود.
با حذف برخی بندها، بیمهپردازان دیگر نگران بازنشستگی نباشند
وی در پایان این بخش از گفتگو در پاسخ به اینکه با توجه به مواد مربوط به بازنشستگی و علیرغم برخی حذفیات لایحه برنامه هفتم در کمیسیونهای مجلس، متقاضیان درخواست بازنشستگی بدهند یا منتظر تصویب نهایی برنامه و تبدیل آن به قانون باشند یا خیر؟ و سازمان چه توصیهای به این دسته از متقاضیان بازنشستگی دارد؟ تاکید کرد: با حذف این بندها، متقاضیان بازنشستگی دغدغهای نداشته باشند چرا که با تدبیر صورت گرفته و بررسی همه ابعاد برنامه، اعلام شد کمیسیونها این موارد را اصلاح کرده و قرار است مثل گذشته شرط۵۰ سال سن و ۲ سال آخر بیمه پردازی ملاک محاسبه پرداخت مستمری بازنشستگی باشد، لذا متقاضیان نگرانی نداشته باشند چرا که نمایندگان ملت هم اهتمام ویژهای برا دفاع از حقوق بیمهپردازان دارند.