|

حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان

اطلاعیه مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | احکام جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

محمد اسدی در نامه‌ای به ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس، خواستار دائمی شدن متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

اطلاعیه مهم برای بازنشستگان تامین اجتماعی | احکام جدید همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
کد مطلب : 40506

در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان ۱۴۰۲ به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی 1402 ، مقداری از حقوق بازنشستگی کشوری ، کمتر می باشد و این تفاوت ، در زمینه مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی نیز وجود دارد . به طور معمول ، حقوق بازنشستگان بیش از نیمی از افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی ، به میزان 40 درصد ، نسبت به مقدار حقوق بازنشستگی افراد تحت پوشش بیمه خدمات کشوری ، کمتر است . مبلغ حقوق بازنشستگی ۱۴۰۲، همانند پاداش بازنشستگی ، برای افراد مختلف ، متفاوت است و این تفاوت ، به پایه حقوق فرد و سابقه کار کردن وی ، بستگی دارد .در خصوص حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی و مستمری بگیران این سازمان باید گفت، از تاریخ 01‌‌‌/01‌‌‌/1402 کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تأمین‌ اجتماعی که تا پایان سال 1401 برقرار شده است، به‌ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری (مبلغ 41,797,500 ریال) و کمتر از آن، به‌میزان ‌%27 (بیست و هفت درصد) و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به‌میزان 21% (بیست و یک درصد) به‌علاوه مبلغ ثابت 2,507,880 (دو میلیون و پانصد و هفت هزار و هشتصد و هشتاد) ریال مستمری آنان در پایان اسفندماه سال 1401 افزایش می‌یابد.

محمد اسدی در نامه‌ای به ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس، خواستار دائمی شدن متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی شد.

ر نامه‌ی محمد اسدی به رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورا به ضرورت دائمی شدن متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی اشاره شده است.

در این نامه آمده است که بایستی دولت در برنامه توسعه هفتم مکلف به پرداخت بدهی حسابرسی شده خود به تامین اجتماعی در قالب بودجه‌های سنواتی باشد تا تامین اجتماعی بتواند از محل درآمدها و دریافت مطالبات، نسبت به دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اقدام کند.

میرهاشم موسوی (مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی) در سیزدهمین جلسه شورای معاونین این سازمان، با اشاره به برخی دستاوردهای سازمان ازجمله انتخاب سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان دستگاه برتر در «پنجره دولت هوشمند»، تقدیر از حوزه حقوقی سازمان به سبب فراهم کردن زمینه دسترسی مردم به قوانین و مقررات این حوزه و نیز تقدیر سازمان بازرسی کل کشور از سازمان تأمین‌اجتماعی به دلیل شفافیت در ارائه خدمات، توسعه خدمات را راهبرد اصلی سازمان در دوره مدیریتی جدید معرفی کرد و گفت: «توسعه خدمات رایگان درمان» اولویت ما و اولویت دولت است. البته ما قائل به اولویت خرید راهبردی خدمات سلامت نیز هستیم و باید توسعه این نوع خدمت را هم پیگیری کنیم اما در جاهایی که بر اساس سطح‌بندی موجود، باید دسترسی عادلانه به خدمات درمانی رایگان مستقیم ایجاد کنیم، تا جایی که منابع اجازه بدهند به این کار ادامه می‌دهیم.

سیزدهمین جلسه شورای معاونین سازمان با دستور کار بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی حوزه درمان و با حضور معاونان و مدیران ستادی و نیز حضور ویدئوکنفرانسی مدیران تأمین‌اجتماعی استان‌ها برگزار شد.

در این جلسه میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: طی چند ماه گذشته برخی اتفاقات خوب در سازمان رخ داد از جمله این‌که سازمان تأمین‌اجتماعی به‌عنوان دستگاه برتر در «پنجره دولت هوشمند» شناخته شد. این رخداد نشان می‌دهد که این سازمان در دنبال کردن رویکرد هوشمندسازی موفق بوده است. همکاران ما هم در حوزه توسعه نسخه الکترونیک و هم در حوزه بیمه و مباحث فنی، زحمات زیادی کشیدند و با همگرایی دستاوردی به این بزرگی رقم زدند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی افزود: این دستاوردها نشانه‌هایی از تغییرات دیدگاه و نوع نگاه در نحوه مدیریت نوین سازمان که باید پله‌ای شود تا تحولات و دگرگونی‌های اساسی را در این عرصه شاهد باشیم. ما وظیفه داریم تا این خبرها و دستاوردها را تبیین کنیم تا مخاطبان با ما در این رویکردها همراهی کنند.

وی ادامه داد: اتفاق خوب دیگر طی چند روز گذشته، تقدیر معاونت حقوقی ریاست‌ جمهوری از حوزه حقوقی سازمان بود. با توجه یه این‌که اکثر نارضایتی‌هایی که از سازمان به وجود می‌آید به‌نوعی مرتبط با حوزه قوانین و مقررات است؛ سازمان تأمین‌اجتماعی دسترسی‌های متنوعی برای اطلاع مردم از قوانین و مقررات ایجاد کرده و به تنقیح قوانین همت گماشته که منجر به کاهش دعاوی حقوقی شده است. این خیلی مهم است. باید این دستاوردها را تبیین کرد. آرامش و آسایشی که از قِبَل این اتفاقات برای مخاطبان ایجاد می‌شود باید به جامعه منتقل شود تا بدانند نحوه مواجهه سازمان با مسائل حقوقی، با یک سال پیش یا دو ماه پیش فرق کرده است. باید برای شرکای اجتماعی، بیمه‌شدگان، بازنشسته‌ها و کارفرماها فرهنگ‌سازی کرد و نتیجه‌اش آرامشی شود که از سازمانی خدمت‌محور در جامعه انتظار می‌رود.

موسوی افزود: اتفاق خوب دیگر این بود که در بین تمام دستگاه‌های اجرایی کشور، سازمان بازرسی کل کشور از سازمان تأمین‌ اجتماعی به دلیل شفافیت در ارائه خدمات تقدیر و تشکر می‌کند. در روز اول شروع دوره مدیریت جدید در سازمان تأمین‌اجتماعی به صراحت اعلام کردیم که در مبارزه با فساد با هیچ کس تعارف نداریم و حقوق و منافع مردم و حفظ و صیانت از منابع، خط قرمز ماست. ولی صرف گفتن کفایت نمی‌کند و اولین عنصر مبارزه با فساد، شفایت سازمانی است تا همه ببینند و بدانند و در این امر به ما کمک کنند. نهادهای نظارتی باید به بنگاه‌های اقتصادی و حوزه درمان و بیمه دسترسی داشته باشند. این اتفاق خوبی است که نهادهای نظارتی این سازمان را در بین تمام دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان یکی از دستگاه‌های برتر در شفافیت و دسترسی به اطلاعات معرفی کنند.

وی تأکید کرد: البته این دستاوردها نقطه توقف ما در سازمان تأمین‌ اجتماعی نیست و باید تا حدی پیش برویم که هیچ ابهامی در کار نباشد. هر موضوعی که باعث رنجش مردم می‌شود، در رابطه با حقوق مردم و در مسائل مختلف، باید در عملکرد خودمان این مسائل را حذف کنیم تا آنچه مردم از ما انتظار دارند، تحقق یابد. اموال و دارایی‌های در اختیار ما حق الناس است و همه حق دارند تا عمق اعمال ما را ببینند و بررسی کنند و از سلامت و صحت اقدامات و روال‌های کاری مطلع شوند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اهمیت کارامدی بخش درمان تأمین‌اجتماعی گفت: یکی از مسائل اصلی مردم، درمان است و ما هم از روز اول گفتیم بعد از پرداخت مستمری‌ها، اولویت ما توسعه خدمات درمانی است. امروز تحولات جمعیتی ما را به سمت پیری جمعیت می‌برد و برای پاسخگویی به نیازهای آتی ذی‌نفعان در حوزه سلامت و درمان باید تدابیری جدی داشته باشیم. بدون مدیریت وضعیت درمان درحال حاضر، نمی‌توانیم آینده را خوب ترسیم و پیش‌بینی کنیم. دولت سیزدهم هم اولویتش درمان است و بیش از نیمی از جلساتی که ما در دولت یا در خدمت معاون اول بودیم، موضوع اصلی و دستورکار، توسعه خدمات درمانی بوده است.

وی افزود: در این مسیر، توسعه خدمات رایگان درمان اولویت ما و اولویت دولت است. البته ما قائل به خرید راهبردی خدمات سلامت نیز هستیم و باید این نوع خدمت هم را داشته باشیم اما در جاهایی که بر اساس نظام سطح‌بندی موجود، باید دسترسی عادلانه به خدمات درمانی رایگان مستقیم ایجاد کنیم تا جایی که منابع اجازه بدهند به این کار ادامه می‌دهیم.

موسوی ادامه داد: به دنبال این هستیم که پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای حوزه درمان هر چه زوتر راه‌اندازی شود ولو یک ماه زودتر، چون در همین مدتی که پروژه‌های ما سریعتر راه‌اندازی می‌شود، تعداد زیادی از ذی‌نفعان که از شریف‌ترین اقشار جامعه هستند، می‌توانند از آن خدمات استفاده کنند. بنابراین از همه مدیران سازمان می‌خواهم تسریع در انجام و احداث و راه‌اندازی پروژه‌ها را پیگیری کنند.

گفتنی است در این نشست، پیش از سخنان مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، مدیران استانی به شکل ویدئوکنفرانسی به تشریح آخرین وضعیت پیشرفت پروژه‌های عمرانی در استان خود پرداختند.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین