|

یارانه

نحوه دهک بندی یارانه بگیران اعلام شد | نحوه شکایت برای بررسی مجدد دهک یارانه ای افراد

نحوه دهک بندی و شکایت برای بررسی مجدد دهک افراد برای دریافت یارانه اعلام شد

نحوه دهک بندی یارانه بگیران اعلام شد | نحوه شکایت برای بررسی مجدد دهک یارانه ای افراد
کد مطلب : 43254

خبرنگار: علی طاهری

نحوه دهک بندی و شکایت برای بررسی مجدد دهک افراد برای دریافت یارانه اعلام شد

هر خانواری نسبت به فرآیند و شکل جانمایی صورت گرفته در رابطه دهک با خود اعتراض دارد، می‌تواند اعتراض خود را در یک سامانه مجازی به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir اعلام کند.

سیدرضا یحیوی (مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در ارتباط با مکانیزم دهک‌بندی‌ها در سامانه جامع رفاه ایرانیان و فرآیند توزیع کالابرگ الکترونیکی توضیحاتی ارائه کرد. 

یحیوی در رابطه با دهک‌بندی‌های صورت گرفته در پایگاه جامع رفاه ایرانیان توضیح داد: شناسنامه اقتصادی خانوارها معیار تعیین آزمون وسع افراد در دهک‌بندی است که متشکل از مواردی چون «بُعد و جمعیت خانوار»، «تعداد حقوق‌بگیران و درآمد خانوار»، «میزان اموال منقول و غیرمنقول خانوار مثل تعداد خودرو (به ویژه خودروهای لوکس و نیمه لوکس) و. .» همه در تعیین شناسنامه اقتصادی خانوار موثر است. مثلا اینکه آیا در خانوار افراد معلول و دارای بیماری‌های خاص پرهزینه موجود است، در این شناسنامه قید می‌شود. 

مشاور معاون وزیر کار در ادامه افزود: مجموعه همه این شاخص‌ها که با فرمول و الگوریتم خاصی محاسبه می‌شود، یک خروجی دارد که در شناسنامه اقتصادی خانوار منعکس می‌شود. براین اساس مشخص می‌شود که هر خانوار در چه دهکی باید جانمایی و قرار داده شود. 

وی تاکید کرد:  هر خانواری نسبت به این فرآیند و شکل جانمایی صورت گرفته در رابطه دهک با خود اعتراض دارد، می‌تواند اعتراض خود را در یک سامانه مجازی اعلام کند. ما یک سامانه کاملا باز و با دسترسی سریع در فضای مجازی داریم که عبارت است از سامانه مجازی به آدرس اینترنتی: http://hemayat.mcls.gov.ir که افراد می‌توانند به آن مراجعه و اعتراض خود را فوراً در آن ثبت کنند تا بررسی شود. 

یحیوی در پاسخ به سوالی پیرامون وجود نوع جانمایی افراد در دهک‌ها در درگاه پنجره هوشمند خدمات دولت، اظهار کرد: در همان سامانه مجازی «حمایت» که پیشتر اعلام کردیم، دهک دقیق افراد قید شده و هیچ پایگاه یا نقطه و درگاه دیگری معیار تعیین دهک افراد نیست. 

وی در توضیحی پیرامون کالابرگ الکترونیکی و طرح فجرانه گفت: در مرحله جدید اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی که با عنوان فجرانه مطرح شده است، ما یک قیمت مبنایی داریم که آن قیمت از مقطع سال ۱۴۰۱ محاسبه می‌شود و قرار است مابه التفاوت قیمتی با سال ۱۴۰۱ پرداخت شود. هر خانوار که می‌خواهد این سبد با اقلام یازده‌گانه مشخص شده (شامل ماکارونی، روغن، لبنیات، حبوبات، گوشت و…) را تهیه کند، باید ۵۲۳ هزار تومان پرداخت می‌کرد تا این سبد را بطور کامل دریافت کند. اکنون قیمت روز این سبد به ۷۴۳ هزار تومان است. لذا مابه التفاوت قیمتی جدید ۲۲۰ هزار تومان است که در طرح فجرانه پرداخت می‌شود. در واقع این ۲۲۰ هزار تومان یک جبران مابه‌التفاوت است که در قالب یارانه به افراد تعلق می‌گیرد و مستقیم روی رقم نقدی پرداختی نمی‌آید. 

یحیوی با بیان اینکه «مردم در فیش دریافتی و تراکنش‌ها این ۲۲۰ هزار تومان را نمی‌بینند اما عملا در محاسبات قیمتی کالاها در حال اعمال شدن است» گفت: بطورکلی افراد برای بهره‌مندی از کل این ۲۲۰ هزارتومان باید از هر ۱۱ قلم کالای معین شده مصرف داشته باشند. یعنی اینگونه نیست که مردم کل سبد خود را از یک قلم کالا تهیه کرده و مشمول این مابه التفاوت باشند. در این مرحله برخلاف مرحله گذشته جابه‌جایی اعتبار نداریم. یعنی دیگر یک خانواده کل اعتبار خود را نمی‌تواند برنج بخرد. در این مرحله هر فرد فقط اعتبار همان کالا را می‌گیرد و برای بهره‌مندی کامل باید از هر ۱۱ قلم خرید داشته باشد. البته در این مرحله جابه جایی اعتبار تنها بین گروه کالاهای لبنیات وجود دارد. یعنی فرد می‌تواند بین شیر و ماست و پنیر جابه‌جایی انتخاب داشته باشد. لذا باز هم تاکید می‌کنیم که اگر می‌خواهید از کل ۲۲۰ هزار تومان یارانه اضافی برای جبران مابه التفاوت قیمتی سبد استفاده کنید، حتما باید از همه ۱۱ قلم مشخص شده در فروشگاه‌های طرف قرارداد ما خرید کنید. 

مشاور معاون وزیر کار تصریح کرد: پوشش ما در فروشگاه‌های طرف قرارداد (هفت، جانبو، گندم، افق کوروش، رفاه و. .) کامل است و اکنون ۲۱۰ هزار فروشگاه به شبکه ما برای توزیع کالابرگ الکترونیکی متصل است. این شبکه کاملا تا روستاها توسعه یافته است. اکنون ۸ هزار میلیارد تومان منابع دولتی و ۲۴ هزار میلیارد تومان منابع مردمی در این طرح وارد و هزینه شده است. لذا این طرح تا تمام شهرستان‌ها و روستاها باید پوشش داشته باشد و این حجم از تراکنش نشان از توسعه دقیق طرح دارد. اگر فروشگاهی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ذیل این طرح مدعی‌عدم اتصال به طرح شد، فوراً شهروندان می‌توانند ادارات کار و وزارت تعاون را به صورت حضوری در ادارات و یا به صورت تلفنی مطلع کنند. 

یحیوی تاکید کرد: ما در اثر اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی علیرغم برخی شایعات کمبود کالایی نداشتیم و مردم به راحتی درحال خرید مایحتاج خود هستند. صفوف مردم در برخی فروشگاه‌ها برای اقلامی چون مرغ بیشتر ناشی از عدم مراجعه به دیگر فروشگاه‌ها و مراکز توزیع خلوت‌تر یا تاکید بر استفاده از مرغ منجمد بوده است، درحالی که گوشت و مرغ گرم نیز جزء اقلامی است که مشمول یارانه کالابرگ الکترونیکی هستند. کمبود خاصی در این حوزه البته به ما گزارش نشده است. قیمت مبنایی گوشت گرم و منجمد البته با هم متفاوت است که آن تفاوت قیمتی را مردم ناگزیر باید خود پرداخت کنند. 

وی در پاسخ به انتقادی پیرامون انتخاب سبد یازده قلمی کالاهای خوراکی و این موضوع که گفته می‌شود تعداد این اقلام به نسبت یارانه اختصاص یافته زیاد است، گفت: انتخاب این سبد در پی کار کارشناسی دقیق در حوزه تغذیه و نیازهای روزمره بدنی شهروندان توسط متخصصان تغذیه و با حضور کارشناسان اقتصادی در کنار آنان صورت گرفته و انتخاب یازده قلم مبنای کاملا علمی دارد. این یازده قلم کلیه ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و ریز مُغذی‌ها را پوشش می‌دهد. کالری مورد نیاز فرد منطبق بر استاندارد انسیتو تغذیه ایران در این طرح معیار و ملاک بوده است. خود این انسیتوی علمی در طراحی و انتخاب اقلام این سبد نقش داشته و انتخاب کالاها بی‌مبنا نبوده است.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین